Jumaat, 28 September 2012

Dicatat oleh lpjmarinetraffic |

LESEN PENTAULIAHAN MALIM

Unit marin juga mengeluarkan Lesen Pentauliahan Pemaliman kepada malim- malim (Pilot) yang bekhidmat dengan pihak Johor Port Berhad dan Tanjung Pelepas Port Sdn Bhd.

Lesen malim tersebut terbahagi kepada 5 kategori :

1. Malim Kelas A (boleh memandu arah dan merapat ke dermaga bagi kapal yg tiada had panjang)
2. Malim Kelas A1 (boleh memandu arah (Channeling)  kapal yg kurang dari 280m panjang dan merapat ke dermaga bagi kapal yg kurang dari 245m panjang) 
3. malim Kelas A2 (boleh memandu arah (Channeling) kapal yg kurang dari 245m panjang dan merapat ke dermaga bagi kapal yg kurang dari 185m panjang)
4. Lesen B (boleh memandu arah (Channeling) kapal yg kurang dari 185m panjang dan merapat ke dermaga bagi kapal yg kurang 155m panjang)
5. Lesen C (boleh memandu arah (Channeling) kapal yg kurang dari155m panjang dan merapat ke dermaga bagi kapal yg kurang dari 125m panjang)

Lesen malim Kelas C boleh ditauliahkan kepada training pilot selepas mereka lulus dengan jayanya menjalani ujian bertulis dan ujian lisan yg disediakan oleh Unit Marin LPJ. sudah lulus ujian kelas C baru lah boleh ambil ujian Malim Kelas B.....


Untuk mendapatkan Lesen Malim Kelas B mereka perlulah lulus dengan jayanya ujian bertulis dan ujian lisan yg disediakan oleh Unit Marin LPJ. sudah lulus ujian tersebut baru lah mereka boleh ambil ujian bagi kelas A2, A1 dan A.....

Manakala untuk mendapatkan Lesen Malim Kelas A2, A1 dan A mereka hanya perlu lulus dengan jayanya didalam ujian lisan yg disediakan ..... perlu di ingat bukan senang nak lulus kerana para panel penemuduga semuanya berpengalaman luas tentang dunia maritim.....